Monday, February 28, 2011

diManA dAku

bismillahirrahmanirrahim.......
assalamualaikum cinta.......

syukurku pada ILLAHI dgn semua rahmat dan anugerahNya.......
keberkatan untuk daku gapai usia baru telah daku temui.......
27/2/2011 genap daku jangkau angka 2.....
skg daku guna usia baru untuk mencari sinar kilauan hidup yg baru......
20 tahun daku bersama keluarga yg sama, rakan yg berbeza,pembelajaran yg berbeza......
UPSR,PMR,SPM,FOUNDATION OF SCIENCE,BACHELOR OF ENGINEERING....

pelbagai yg daku temui untuk usia yg lampau......
suka mahupun duka......
terima kasih YA ALLAH untuk semua tue......
ENGKAU uji daku untuk lihat kesabaranku......
ENGKAU beri daku nikmat untuk lihat akan kegembiraanku.......
sungguh..!!! 
ENGKAU MAHA KAYA......
daku syukur untuk semua yg daku harungi......

terima kasih untuk semua yg datang majlis ulangtahun daku......
walaupun sederhana,daku tersangat bahagia......
terima kasih BONDA untuk semua yg dh BONDA lakukan untuk majlis daku........
buat AYAH, daku gembira dgn kerianganmu disisiku......

selamat ulangtahun 27/2/1991

gad1s bersama b0nda

3 sahabat gad1s


kakak gad1s

bersama teman gad1s

hikhik, bersama housemate



mawardah..... cikgu cyg awak.....


aishah n najib.....gtaw mama tQ untuk kek cikgu.....heee,



anak2 kesayangan cikgu....


hikhik,t0mey x....???


alaaaa,kakak tacaw yar......c(:









makan3.....!!:)


tambah syg2..... hikhik,

kek syamim belanja......tQ mim.....=)

hadiah dari anis......tQ syg.....cikgu hargai....=)

ini dari aida......hikhik,

warkah dari En.Tunangan....tQ yer ucuk.....!!!

weeee,nie dari sygku yatie.......

tQ mim untuk hadiah nie.....=)

dari anak murid gad1s.......=)

c0mey ann....???heee,

tQ 4 this frenzzz....

ini dari En.Tunangan.......tQ very muchhhh!!!

cute right.....??? weee.....



p/s: sory lambat update.....heeee,

Friday, February 25, 2011

apA e Nie....???




salam permulaan bicara......
heee, nk st0ry m0wry ckit nie.....
ahakkzzzx,

kejap td daku di tag pasal rempeyek nie 0leh Dilla Nur....thakzz yew....
sebenarnye tekujut jugk.....mna x nye..... 1 time di tag......
heee, bila daku dh tg0k2,n jeng0k2.......
bru yar faham st0ry di sebalik rempeyek nie.......

nama rempeyek nie sebenarnya daku pggil tempeyek.......
bru 1 time jugk nie dgr rempeyek......hukhuk, [ketinggalan sgt ke daku nie....???]

0key2, asal st0ry nie dtg dari blog GA rempeyek....
hasil buatan tangan c 0wner taw......[tulen]
nk taw lebih....??? klik je link kt atas tue......

and..... and.... and......
hikhik,
daku nk try taq 0wg pulk.......
nie p0wn 1 time auw.....

weeee,cal0n2 nye adalah.....

ghost writer  [hikhik, pandai ke makan rempeyek nie.....???? k0npius jap]

Eh!Jangan tak jenguk tau! [jenguk yer akak...hikhik]

dhamirahasilah [anda....?? heee,]

habes sudaa....
papai.....




Thursday, February 24, 2011

kemuNculAn mukA bl0g

salam 1 DUNIA......
salam 1 MALAYSIA.......
salam 1 BLOG.....
hikhik,
waaah.....
tahniah bl0g......
dh ada FACE skg yer......
pink lg tue.....
cumeei annn.....????

kat cnie daku just nak wish tahniah wat warga FACEBLOG c0z berjaya muncul dgn element baru.....
| pabilA miNda berfikiRAn | dh j0in.......s0, j0m kita dan kita-kita turut j0in THE FACEBLOG.......


SELAMAT DATANG DIUCAPKAN KEPADA SEMUA YANG SUDI HADIR KE THE FACEBLOG. TUJUAN FACEBLOG DIWUJUD IALAH ATAS DASAR UNTUK MENGUMPUL DAN MEMBINA SATU KOMUNITI BLOGGER KHUSUSNYA DI SELURUH MALAYSIA DAN DUNIA AMNYA. MARILAH KITA BERSATU DAN BERKERJASAMA DALAM MEMBANTU RAKAN-RAKAN BLOGGER KITA DI SELURUH MALAYSIA. SEPERTIFACEBOOK, KAMI JUGA MEMPUNYAI TUJUAN YANG SAMA IAITU MENJALINKAN HUBUNGAN YANG LEBIH ERAT ANTARA PARA BLOGGER DI SELURUH MALAYSIA SELARAS DENGAN TEMA YANG KAMI GUNAKAN IAITU SEAKAN-AKAN TEMAFACEBOOK. SERTAILAH KAMI DAN BERSAMA KITA MEMERIAHKAN DUNIA BLOG MALAYSIA.
TERIMA KASIH


Edit

salam 1 komuniti.......

cUkup deNgan 3 sOalAn

Bismillalhirrahmanirrahim.......

alhamdulillah mlm nie daku temui cerita yg pernah 1 ketika dulu daku dengar dari penceramah.....
cerita nie daku k0ngsi untuk menginsafi kealphaan yg sudh lama bersarang di lubuk hati kita semua......
daku suka,kagum,bangga dgn s0alan dan jawapannya.....


ceritanya camnie.......


Ada seorang pemuda yang lama sekolah di negeri Syam kembali ke tanah air...... Sesampainya di rumah, dia meminta kepada orang tuanya untuk mencari seorang Guru agama, siapapun yang boleh menjawab 3 pertanyaannya...... Akhirnya Orang tua pemuda itu mendapatkan orang tersebut........




“Anda siapa? Dan apakah boleh anda menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?” Pemuda bertanya. “Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan saudara.” Jawab Guru Agama. “Anda yakin? sedang Profesor dan banyak orang pintar saja tidak mampu menjawab pertanyaan saya.” Jawab Guru Agama “Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya”




Pemuda : “Saya punya 3 pertanyaan"


1. Kalau memang Tuhan itu ada, tunjukan kewujudan Tuhan kepada saya

2. Apakah yang dinamakan takdir

3. Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa dimasukan ke neraka yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat syaitan, sebab mereka memiliki unsur yang sama.

"Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?”


Tiba-tiba Guru Agama tersebut menampar pipi si Pemuda dengan keras. Sambil menahan kesakitan pemuda berkata “Kenapa anda marah kepada saya?” Jawab Guru Agama “Saya tidak marah… Tamparan itu adalah jawapan saya atas 3 pertanyaan yang anda ajukan kepada saya”.


“Saya sungguh-sungguh tidak faham”, kata pemuda itu. Guru Agama bertanya “Bagaimana rasanya tamparan saya?”. “Tentu saja saya merasakan sakit”, jawab beliau. Guru Agama bertanya ” Jadi anda percaya bahawa sakit itu ada?”. Pemuda itu mengangguk tanda percaya. Guru Agama bertanya lagi, “Tunjukan pada saya wujud sakit itu!” “ Tak boleh”, jawap pemuda. “Itulah jawapan pertanyaan 1:kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya.” Terang Guru Agama.


Guru Agama bertanya lagi, “Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya?”. “Tidak” jawab pemuda. “Apakah pernah terfikir oleh anda akan menerima sebuah tamparan dari saya hari ini?” “Tidak” jawab pemuda. “Itulah yang dinamakan Takdir” Terang Guru Agama.


Guru Agama bertanya lagi, “Diperbuat dari apa tangan yang saya gunakan untuk menampar anda?”. “kulit”. Jawab pemuda. “Pipi anda diperbuat dari apa?” "Kulit “ Jawab pemuda. “Bagaimana rasanya tamparan saya?”. “Sakit.” Jawab pemuda. “Walaupun Syaitan terbuat dari api dan Neraka terbuat dari api, jika Tuhan berkehendak maka Neraka akan menjadi tempat menyakitkan untuk syaitan.” Terang Guru Agama.








HEBATKAN.....???









Wednesday, February 16, 2011

peksA 0r PeriksA 0r PEPERIKSAAN

mari lah mari......
datang ke rumahku.......[via nyanyian sapa entah]
hikhik,
langsung x da kaitan antara yg sedang k0ma mahu p0wn yg masih segar bugar.........

sebenarnya ann......
annn.....
annnnn.....

risau nie......
*
*
**
***
****
***
**
*
*

Go to fullsize image
hikhikhik,



pEksa......!!!!
wAaaa....
mama......
tak tak0iiittttt.........[via pujuk hati sendiri] h0ho0w.....
masuk2 jew kuliah nnt terus di terjah......[bl0m...bakal diterjah]
tp 0key sikit k0wt untuk sem nie......
subject2 yg daku minat.....
just ARAB jew sengket ckit......
maklum yar.....
daku anak jati MALAYSIA......

hikhikhik.....
sempat lagi tue main2......
nak kena babab bet0l anak muda skg nie........
weeeee.....

0key2 seri y0u us kembali.......
ahakzxxx,
sebenar benar kenyataan nya kan........
daku x ley nk curry carry arab tue......
x twu npe......

en.Tunangan......
daku m0hon tuisen tuisyen arab yew.......
kamu an pintar nie madah......
hukhuk,
ajariin d0ng masss.......[ind0n l0h pull0ok]
-
|     )
-

baikkkkk,
kembali pada m0tif utama.......
daku start exam mix sem pada 20/2.....
subject: al-Quran....
heeee,[hafal x abeh lagi]

and then......
rujuk timetable yg cikgu beri yer murid2.......
l0teh cikgu nk terang satu2.......
h0ho0w......
bukan....bukan.....bukan l0teh......
tp di rahsiakan subject2 berkenaan......
t0oooiiitttt....!!!

baiikkkk,
disini dulu kalam rindu pada semua.......
dh nak balik umah sewa......
ptg nie pulk nk kena pegi kem......

perkara:kem m0tivasi untuk student sains PMR
tempat:kubang pasu,KEDAH
tarikh:17/2-19/2

jadik nye.......
daku undur diri dulu yer....[s0pan nyer dier]
ssyyytttt.....diam kau...!!!
suka nyampuk....!!!
hikhik,
papai......


daku m0hon d0a nye yer......

Tuesday, February 15, 2011

jAlan pepAgi butA

Daku mulakan c0retan dgn kalimah bismillahirahmanirrahim......
ASSALAMUALAIKUM W.B.T........






heee, pagi nie sesaja nk c0ret entry baru......
tp mo0d n idea pulk x dtg.......
haaa, cmna tue......????
sapa yg cudi nk nanggung.......????
ahakxx,

xde lah......
bukan nk suruh p0wn nanggung.....
just nk mimtak kalian baca jew link nie......
best n dapat s0mething yg baru.......
daku dapat dari bang bard......
bang bard ckp untuk 0wg single n bujang jew.......
huhuhu, sapa yg rasa dh x single tue bley baca x......???
bley jew k0wt......
kita k0ngsi bersama......
kan bang bard......???
heee, 0key2.....
j0m kita cAri pAge tersembuNyi......

after baca page tue daku rasa senang sgt......
myb kena ngan jiwa......
h0ho0w......
daku share ngan kalian......
tQ f0r all......


Monday, February 14, 2011

heARtbeAt

daku jumpa iklan baru......
heartbeat.....
s0 nak yar ajak kalian sume sign up.......
sign up HB
free jew......
x kena p0wn bayaran......

yang daku twu sal HB nie fungsinye sama cam nuff......
just klik.....
senangkan.....???

untuk yang mencari gift pulk bley jew klik nie......gift

cantik2......
mmg bersilau mata neng0k.....
heee, pada sesiapa yang nk make y0ur 0wn gift p0wn bley......
mna yar taw kan nk tunjuk kreativiti tersendiri......
haa,klik nie........make y0ur 0wn


SELAMAT MENCUBA IKLAN BARU.....=)





puiSi suAmi uNtuk kaWen lAgi

daku nk share dgn sume pembaca bl0g.......
lucu sgt st0ry nie........
tp lucu ada isi......
harap dpt ambik yg mana baiknye ye........
hikhikhik,

Isteriku ,
jika engkau bumi,
akulah matahari.
Aku akan menyinari mu kerana engkau mengharapkan sinaran dari ku..
Ingatlah bahtera yg kita kayuh, begitu penuh riak gelombang.
Aku pasti akan tetap menyinari bumi, hingga kadang-kadang bumi terasa akan silauan ku.
Lantas aku ingat satu hal bahawa Tuhan mencipta bukan hanya bumi, 
malah ada planet lain yang juga mengharapkan sinaranku.
Lalu......
Relakanlah aku menyinari planet lain,
menyampaikan faedah adanya aku,
kerana sudah takdir Illahi sinaranku diperlukan di planet lain...

*** Balasan Puisi sang isteri***

Suamiku,
andai kau memang mentari,
sang surya yang memberi cahaya,
aku merelakan engkau berikan sinaranmu kepada segala planet
yang telah TUHAN ciptakan kerana mereka juga seperti aku
perlukan cahayamu dan....
akupun juga tidak akan merasa kekurangan dengan sinaran
mu...

AKAN TETAPIIIIIIII. .
Bila kau hanya sejengkal lilin yang berkekuatan 5 watt sahaja,
jangan lah bermimpi untuk menyinari planet lain!!!
Kerana bilik tidur kita yang kecil pun belum sanggup kau terangi.
Lihatlah diri mu pada cermin kaca di sudut kamar kita,
di tengah remang-remang pancaran cahaya mu yang telah aku
mengerti...
Cuba lihat siapa dirimu...

MATAHARI atau lilin ?
atau jangan-jangan cuma mancis saja!!!!!

Sunday, February 13, 2011

wAnita muSlimAh tAk guNA...!!!

Daku percaya kalian mula2 baca tajuk, dan bacanya mengikut intonasi yang betul, kalian tersangatlah tak setuju.......
Sebelum kalian nyatakan rasa tidak puas hati itu, eloklah dahulu kalian bertenang dan baca dengan teliti semua fakta yang dikemukakan.......
kalaw ada mana2 point yang tak tepat, nyatakan komen kalian secara terbuka...... =)


1. Perempuan yang bergelar muslimah itu tidak guna kain yang nipis untuk membuat bajunya, sehingga terbayang kulitnya. Kerana dia tahu, bahawa pakaian seperti itu adalah pakaian yg layak dipakai oleh perempuan jalang.

2. Perempuan yang mengakui dirinya beragama islam memang tidak guna rantai kaki yang berloceng utk dililitkan pada kakinya. Rantai ini apabila dipakai walaupun tersembunyi tetap bergemerincing dan menarik perhatian orang lain, lebih-lebih lagi lelaki JAHAT. Dia tahu sekiranya dia memakainya juga dia telah melanggar larangan Allah dalam ayat 31 surah An- Nur.

3. Perempuan yang mengakui dirinya ana muslimah memang tidak guna minyak wangi yang baunya semerbak. Wangian sebegini mempunyai kuasa penyerakan bau yang amat tinggi kerana kadar kemeruwapannya tinggi. Biasanya kekuatan bau ini menunjukkan kadar kekompleksan rantai alcohol (secara kimia) yg digunakan utk membuat pewangi itu. Perempuan yang tidak memakai wangian yang kuat ini tahu bahawa inilah yang dipesan oleh nabi. Sabda junjungan bahawa wanita yang keluar rumah dgn memakai wangian, adalah seperti pelacur. Bukan tidak boleh berwangi-wangi tetapi bersederhanalah dlm pemakaian wangian tersebut.

4. Perempuan yang kuat pegangan islamnya memang tidak guna kata- kata yang keji, kerana dia tahu sesiapa sahaja yang bercakap perkara yang keji adalah mereka yang rendah akhlaknya. Lelaki atau perempuan yang bercakap menggunakan perkataan yang buruk @ jahat, adalah seperti sepohon pokok yang rosak akar tunjangnya. Dia tahu bahawa perumpamaan perkataan yang baik dan buruk dinyatakan dengan jelas dalam ayat 24-26 surah Ibrahim.

5. Perempuan muslimah tidak guna masa berborak untuk mengatakan hal-hal orang yang disekitarnya atau dengan kata lain mengumpat, memperkatakan keabaian saudaranya. Dia tahu bahawa sekiranya orang yang suka mengumpat baik lelaki atau perempuan dia seolah-olah memakan daging saudaranya sendiri.
Apakah sanggup kita memakan daging saudara sendiri?
Persoalan ini ditanyakan kepada kita dalam firmanNya ayat 12  surah al-Hujurat.

6. Perempuan yang berpakaian berdasarkan syariat islam memang tidak guna tudung tiga segi, apabila memakainya diselempangkannya sehingga nyata bentuk perbukitan pada badannya (tudung siput babi). Sememangnya ia menjadi tatapan mata lelaki yang jahat yang terkena panahan syaitan. Dia tahu apabila bertudung, dia mesti melabuhkan tudungnya sehingga menutup alur lehernya dan tidak menampakkan bentuk di bahagian dadanya. Pesan Rasul seperti yang disuruh oleh Allah tersebut dalam ayat 59 al-Ahzab. Begitu juga seorang lelaki yang bergelar suami mesti memberi peringatan untuk isteri dan anak- anaknya.


7. Perempuan yang memahami etika dalam islam memang tidak guna lenggok bahasa yang boleh menggoda seorang lelaki. Jika bercakap dengan lelaki yang bukan mahramnya, bercakaplah dengan tegas. Jangan biarkan suara lentukku untuk menarik perhatian lelaki yang sakit dalam hatinya. Sememangnya suara perempuan bukanlah aurat, jika aurat maka Allah tidak akan menjadikan perempuan boleh berkata-kata. Bertegaslah dalam percakapan, jangan gunakan suaramu untuk menarik perhatian lelaki sehingga menjadi fitnah buatmu. Bahaya suara wanita yang bercakap dengan gaya membujuk yang boleh mencairkan keegoan lelaki (yg bukan mahramnya) dicatat dalam ayat 32 surah al-Ahzab. Makna ayatnya lebih kurang begini"Maka janganlah kamu tunduk dlm berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dlm hatinya dan ucapkanlah perkataan yang baik" 'Tunduk' di sini ditafsirkan sbg berbicara dgn sikap yang boleh menimbulkan keberanian orang untuk bertindak jahat kpd mereka. "Penyakit dlm hati" adalah keinginan seorang lelaki utk melakukan perbuatan sumbang dgnnya seperti berzina. Mengapa? Lelaki sangat mudah tertarik kpd seorang wanita melalui suaranya.

8. Perempuan yang menjaga maruah islam memang tidak guna alat make-up untuk menonjolkan kejelitaannya melainkan di hadapan suaminya sahaja. Adab bersolek (tabarruj) ini amat ditekankan kepada wanita muslim (muslimah) kerana semestinya kecantikannya adalah hak ekslusif yang mesti persembahkan kepada suaminya. Jika ingin keluar bekerja, dia memakai make-up secara bersederhana sahaja sehingga tidak jelas kelihatan pada wajahnya dia bersolek. Jangan bersolek sehingga cantiknya anda sehingga kadang2 wajah anda menjadi seperti hantu. Hendak bergincu? Jika bergincu, pakailah yg tidak menyerlah warnanya. atau Mengapa tidak pakai lipstick-non-glossy atau lipbalm sahaja?

9. Perempuan islam tidak guna kain tudung yang jarang-jarang seperti jarangnya jala yang digunakan untuk memukat haiwan akuatik. Kerana apabila memakai tudung seperti ini, akan nampak juga bahagian yang sepatutnya ditutup rapi dari pandangan orang lain. Rambut adalah mahkota, tetapi jangan biarkan mahkota itu tidak 'berharga' dengan menayangkannya tanpa sebarang perlindungan. Jika mahkota berharga disimpan dengan rapi di dlam sangkar, dan ditambah pula pengwal untuk menjaga keselamatannya, maka demikian juga dengan rambut wanita. Sangkar itu adalah kain litup yang sempurna dan pengawalnya pula adalah ilmu yang diamalkan oleh anda untk memakainya dengan cara yang terbaik.

10. Jadilah perempuan islam & muslimah yang  B E R G U N A


Friday, February 11, 2011

mAna kateg0ri kitA....????

alhamdulillah.......
daku terpanggil untuk k0ngsi mana kateg0ri kita........ =)




                Siapakah orang yang pandai?
                Orang yang pandai adalah orang yang bersiap siap  untuk  hari  kematiannya  kerana  dunia  ini  berusia
                 pendek sedang akhirat kekal abadi siapakah kita?? siapa... yaa..??

               Siapakah orang yang sombong?
               Orang yang sombong adalah orang yang di beri penghidupan tapi tidak mahu sujud pada yang menjadikan
               kehidupan itu iaitu Allah Rabbul Alaamin, Tuhan sekelian alam. Maka bertasbihlah segala apa  yang ada di
               bumi dan langit pada TuhanNya kecuali jin dan manusia yang sombong diri.

               Siapakah orang yang telah mati hatinya?
               Orang yang telah mati hatinya  adalah  orang  yang diberi  petunjuk  melalui  ayat-ayat Qur'an,  Hadith dan
               cerita2 kebaikan namun merasa tidak ada apa2 kesan di dalam jiwa untuk bertaubat.

               Siapakah orang dunggu kepala otaknya?
              Orang yang dunggu kepala otaknya adalah orang yang tidak mahu lakukan ibadat tapi menyangka bahawa
              Tuhan tidak akan menyiksanya dengan kelalaiannya itu dan sering merasa tenang dengan kemaksiatannya.

               Siapakah orang yang kuat?
               Orang  yang  kuat  adalah  orang  yang  dapat  menahan  kemarahannya  ketika  ia  di  dalam  kemarahan.
               Siapakah orang yang lemah? Orang yang  lemah adalah   orang  yang  melihat akan kemaksiatan di depan
               matanya tidak sedikit pun ada kebencian di dalam hatinya akan kemungkaran itu.

                Siapakah orang yang bakhil?
                Orang  yang  bakhil  lagi  kedekut  adalah  orang  yang  berat  lidahnya  untuk  membaca selawat  keatas
                 junjungan Rasulullah s. a. w.

                Siapakah orang yang buta?
                Orang yang buta adalah orang yang tidak mahu membaca  dan  meneliti  akan  kebesaran  Al Qur'an dan
                 tidak mahu mengambil pelajaran daripadanya.

                Siapakah orang yang tuli?
                 Orang yang tuli adalah orang yang di beri nasihat dan pengajaran yang baik namun tidak diendahkannya.

                Siapakah orang yang sibuk?
                Orang  yang  sibuk  adalah  orang  yang  tidak  mengambil  berat  akan  waktu  solatnya  seolah-olah  ia
                mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a. s.


                Siapakah orang yang manis senyumanya?
               Orang  yang  mempunyai  senyuman  yang manis  adalah   orang  yang  di timpa  musibah  lalu  dia  kata
               "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata, "Ya Rabbi  Aku  redha  dengan  ketentuanMu ini",
               sambil mengukir senyuman.

                Siapakah orang yang menangis airmata mutiara?
                Orang yang menangis airmata mutiara adalah orang-orang yang sedang  bersendiri lalu  mengingat  akan
                kebesaran Tuhan dan menyesal akan dosa-dosanya lalu mengalir airmatanya.

                Siapakah orang yang kaya?
                Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak  loba  akan  kenikmatan
                dunia yang sementara ini.

                Siapakah orang yang miskin?
                Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat  yang  ada  sentiasa  menumpuk-numpukkan
                harta.


                Siapakah orang yang bodoh?
                Orang yang bodoh adalah orang yang beriya-iya berusaha  sekuat  tenaga  untuk  dunianya  sedangkan
                akhiratnya diabaikan.

                Siapakah orang yang maju dalam hidupnya?
                Orang yang maju dalam hidupnya adalah orang-orang yang  senantiasa mempertingkat  ilmu  agamanya.

                Siapakah orang-orang yang mundur hidupnya?
                Orang yang mundur dalam hidupnya adalah orang yang  tidak memperdulikan akan halal dan haramnya
                akan sesuatu perkara itu.

                Siapakah orang yang gila itu?
                Orang  yang  gila  itu  adalah  orang   yang  tidak   sembahyang  kerana  hanya  dua  syarat   saja  yang
                memperbolehkan akan seorang itu meninggalkan sembahyang, pertama  sekiranya  ia  haid  dan  kedua
                ketika ia tidak siuman akalnya.

                Siapakah orang yang rugi?
                Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan
                ibadat dan amal-amal kebaikkan.

                Siapakah orang yang selalu ditipu?
                Orang yang selalu di tipu adalah orang muda yang menyangka bahawa kematian itu berlaku hanya pada
                orang tua.

                Siapakah orang yang paling cantik?
                Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

                Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
                Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa  amal amal  kebaikan
                di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.

                Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
                Orang  yang  mempunyai  rumah  yang  sempit   adalah  orang  yang  mati  tidak  membawa  amal-amal
                kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.

                Siapakah orang yang mempunyai akal?
                Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan
                akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka.